Веб-квест

Веб-квест


Народжені в індустріальному і працюючи в інформаційному суспільстві люди мають вже звикнути до того, що зміни в їх житті відбуваються все частіше. Як перебудувати себе? Як зробити себе сучасним? Які навички треба мати? Якими технологіями володіти? Ці питання турбують всіх, а особливо вчителів. Бо це вчителі разом з батьками та громадою створюють майбутнє вже сьогодні. Вчитель сьогодні повинен бути сучасним! А значить володіти сучасними технологіями. Вчителі в останні роки все частіше поповнюють свою методичну скарбничку новими формами і методами навчання.
В педагогіці виокремлюють пасивні, активні та інтерактивні моделі навчання:
 пасивна - учень виступає в ролі "об'єкта" навчання (слухає і дивиться);
 активна - учень виступає "суб'єктом" навчання (самостійна робота, творчі завдання);
 інтерактивна - учень стає суб'єктом взаємодії, він сам бере активну участь у процесі навчання, йдучи своїм індивідуальним маршрутом.
Пасивні і активні технології є класичними у навчанні. Наша задача розглянути інтерактивну технологію веб-квест.

Навіщо потрібна технологія веб-квест у навчанні?
Перед сучасною освітою стоїть завдання пошуку нових видів і форм організації навчальної діяльності. Навчання має розвивати самостійне критичне і творче мислення. З цією метою багато вчителів вже давно використовують проектну технологію, залучаючи ресурси мережі Інтернет. Але велика кількість інформації в мережі та її якість не тільки не спрощують процес роботи над проектом, але й ускладнюють його. Одне з можливих рішень даної проблеми це технологія веб-квест.
Quest —це цілеспрямований пошук.
Цим словом позначається один з різновидів комп’ютерних ігор, пов’язаних з пригодами.
Це детектив, в ході якого розгадується таємнича загадка.
Вперше модель web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 р.
Сьогодні ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках.

Що таке веб-квест?
Веб-квест — це пошукова діяльність, спрямована по одному або декількох маршрутах, ведуча до певних цілей. Шлях до мети повинен бути розбитий на кілька етапів, переходи по яких ґрунтуються на сукупності зібраної інформації.
Веб-квест - проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
Веб-квест - це ситуація з чіткими ролями всіх учасників

Веб-квест в освіті:
 Веб-квест - це приклад організації інтерактивного освітнього середовища. Освітній веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють і навчаються, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу.
Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернету в навчальному процесі.

Веб-квест у навчанні:
Веб-квест (webquest) - це проблемне завдання з елементами рольової гри.
Веб-квест - це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету.
Веб-квест - це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час.

Структура веб-квесту
Вступ
Завдання
Ресурси
Процес роботи
Оцінка
Висновок
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну проблему, учні розподіляють ролі в команді.
Завдання веб-квеста є окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті сайту учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через надання списку запитань, поширення прикладів, схем. 
Розробник веб-квесту Берні Додж, визначив наступні види завдань для веб-квестів:
 Переказ — демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
Планування та проектування — розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання — будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція — трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання — творча робота у певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
Аналітична задача — пошук і систематизація інформації.
Детектив, головоломка, таємнича історія — висновки на основі суперечливих фактів.
Досягнення консенсусу — вироблення рішення по гострій проблемі.
Оцінка — обґрунтування певної точки зору.
Журналістське розслідування — об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
Переконання — схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
 Наукові дослідження — вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
Наступним є етап оформлення результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог, історія або приклад для вивчення; он-лайн документ, який містить аналіз неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію, зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової роботи.

Що дає використання цієї технології?       
Веб-квест сприяє:
-  пошуку Інтернет інформації, яку доручає учням вчитель;
- розвитку мислення учнів на стадії аналізу, узагальнення та оцінки                         інформації;
- розвитку комп'ютерних навичок учнів і підвищенню їх словникового                   запасу;
- заохоченню учнів навчатися незалежно від вчителя;
- розвитку дослідницьких і творчих здібностей учнів;
- підвищенню особистісної самооцінки.

Технологія веб-квест, використовуючи інформаційні ресурси Інтернет і інтегруючи їх у навчальний процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд компетенцій:
- використання інформаційних технологій для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, баз даних тощо);
-  самонавчання і самоорганізація;
- робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль), тобто навички командного рішення проблем;
- вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обгрунтовувати свій вибір;
- навик публічних виступів.

При використанні веб-квесту у навчанні підвищується мотивація учнів до вивчення дисципліни, з одного боку, і до використання комп'ютерних технологій у навчальній діяльності, з іншого. Веб-квест являє собою не простий пошук інформації в мережі, адже учні, працюючи над завданням, збирають, узагальнюють інформацію, роблять висновки. Крім того учасники веб-квесту вчаться використовувати інформаційний простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності.

Як створити веб-квест?
Крок 1.  Визначте теми.
Крок 2.  Виберіть сайт, на якому розміщена матриця (шаблон) для                                     створення веб-квесту.
Крок 3.  Надайте завдання, вибравши одну із форм:
                                        у вигляді презентації;
                                        у вигляді тексту;
                                        візуальний матеріал.
Крок 4.  Придумайте систему оцінювання.
Крок 5.  Знайдіть джерела інформації, якими користуватимуться учні для                          пошуку відповідей.
Крок 6. Маючи на аркуші приблизний план і основну інформацію,                                      розмістіть веб-квест на сайті.

Переваги даної технології в тому, що її можна застосувати для будь-якого шкільного предмету, для організації як урочної індивідуальної або групової роботи, так і позакласної.


Критерії  оцінювання  робіт учнів

Відмінно
Добре
Задовільно
Розуміння завдання й розкриття теми
Робота демонструє точне розуміння завдання; містить матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми
Робота містить в собі матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми, так й матеріали, які не мають прямого відношення до неї
Робота містить матеріали, які не мають безпосереднього відношення до теми
Джерельна база
Використано більше 5-ти джерел інформації; джерела цитуються у відповідності із загальноприйнятими вимогами; всі використані джерела проаналізовано й оцінено
Використовується обмежена кількість джерел (не більше 5-ти); не вся інформація взята із достовірних джерел; частина джерел не має прямого відношення до теми
Використовується одне джерело; не зроблено спробу оцінити й проаналізувати використану інформацію
Виконання завдання
Висновки повністю аргументовані. Повністю дана відповідь на поставлені питання
Висновки частково аргументовані. На частину питань не подається від-повідь
Випадкова підбірка матеріалу; інформація не точна; неповні відповіді на поставлені питання
Форма роботи
Чітка і логічна структура представленої інформації; демонструється критичний аналіз й оцінювання опрацьованої інформації; визначено чітко позицію групи до розглядуваної проблеми; приваблива й оригінальна форма роботи
Інформацію структуровано не повністю; недостатньочітко визначено позицію групи щодо розглядуваної проблеми; форма роботи вимагає незначних доопрацювань
Інформацію не структуровано; не дається відповіді на розглядувані питання; форма роботи неприваблива й вимагає значних доопрацювань
Творчий підхід
Запропоновано різні підходи до розв’язання поставленої проблеми. Робота відрізняється оригінальністю й яскравою індивідуальністю
Демонструється тільки одна точка зору на розв’язання проблеми; проводяться порівняння, з яких не зроблено висновків
Інформацію скопійовано з використаних джерел; відсутній критичний й творчий підхід до розв’язання проблеми; робота слабо пов’язана з темою веб-квеста
Робота групи
Вся діяльність роботи рівномірно розподілена між усіма членами команди
Робота над матеріалом розподілена між більшістю членів команди
Роботу виконували декілька учнів команди


ВЕБ-КВЕСТ
МЕДІА-ВПЛИВ:

ВЕКТОР ІНФОРМАТИВНОСТІ ЧИ ПРОПАГАНДИ? (автор :Гінкул Віктор Сергійович 

Вчитель Мішково-Погорілівської ЗОСШ-інтернат)  переглянути

Немає коментарів:

Дописати коментар